Regnig lördag

Vart är den där 2 dm snön som skulle komma idag? Så vitt jag har märkt har det bara regnat och blåst. Man kan aldrig lite på de där väderlekskärringarna!
Jag har precis blivit färdig med mitt brödbak. Jag gjorde långpanne-bröd och det blev såååå gott! Jag smakade en bit med ost och paprika på och fyfansen va smaskens! Nu när vi lever vårat snåla liv ska jag baka bröd hemma istället för att köpa. Mycket billigare och inte massa socker och konstiga ämnen.
Sen har vi vart ute på stan en sväng och sprang in i några kändisar, nämligen Scotts! Jag blev helt till mig i brallan när jag såg dem. Eller inte.



Jag är ena trött idag. Jag och herrn råkade dricka två flaskor rött igår samt testa mitt nya Singstar Legends. Roligt hade vi, men trött idag som sagt.
Nu ska jag sodastreama mig lite fanta och förbereda inför handbollen ikväll.


Här är förresten recept på brödet jag bakade:
  • 50 g smör
  • 5 dl mjölk eller vatten (jag tog vatten)
  • 50 g jäst
  • Ca 6 dl vetemjöl
  • Ca 4 dl grahamsmjöl
  1. Smula ner jästen i en bunke.
  2. Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan vattnet. Låt bli 37º.
  3. Häll sedan lite av vattensmöret i jästen så den smälter, häll sedan i resten.
  4. Blanda i mjölet och grahamsmjölet så det blir en jämt deg. Låt den vara ganska klippig för då blir brödet saftigare.
  5. Låt jäsa med bakduk i 30 minuter.
  6. Häll i den kletiga degen i en smord långpanna. Mjöla händerna och tryck ut degen så den täcker hela pannan.
  7. Låt jäsa i 30 minuter.
  8. Nagga degen samt skär önskat storlek på bitarna.
  9. in i ugnen på 225º i 30 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0